Välkommen till bloggen!

30 Sep

Här finns möjlighet att fortsätta  de spännande samtalen från Café Sokrates första träff. Tack för en fin kväll!

Ett axplock ur det som Ann-Marie Körling tog upp:Hur väger man en blåval, hur låter man frågor föda nya frågor, vikten av att få undra länge över något, hur man följer de frågor som föds och hittar kopplingar i läroplaner och kursplaner, varför människor vill väga valar, hur mycket är en miljon egentligen, hur nyanser i språket bär våra tankar, varför rätt och fel tar så stor plats.

Igår tjuvlyssnade jag min vana trogen på bussen och hörde två gymnasielever prata om samhällskunskapen. Den ena var frustrerad över att det varje gång han hade ett bra och riktigt svar  fick följande svar av läraren”nej, inte helt rätt, utan … ” och så kom ett i elevens tycke exakt likadant svar som han just givit. Då tänker jag på ordet och. Tänk om läraren sa ”ja, och ….” för att lägga till den pusselbit som saknades. Eller ännu bättre ställde en följdfråga.

3 svar to “Välkommen till bloggen!”

  1. Anne Westerlund 17 oktober, 2011 den 6:08 e m #

    Ja, så brukar jag ofta säga; eller ”Javisst, så kan det också vara. Du tänker rätt på sätt och vis – men om du funderar en gång till på frågan” – och så ställer jag den igen – ja då ler ofta barnet och säger ”JAHA, du menar så!” Och så tror jag att det ofta är med oss lärare, vi vet ju ofta redan svaret på den frågan vi ställer. Det är mycket mera spännande med frågor som vi inte vet svaret på, alltså som det är i verkliga livet, inte bara som frågor i klassrummet. Fram för fler såna frågor! Riktiga frågor!

  2. Marianne Reinemar 18 oktober, 2011 den 10:30 f m #

    Jag brukar försöka säga ”Det tänkte jag inte på… Vad intressant” och sen säga det som jag hade tänkt mig.
    En svårighet jag märkt är att jag ofta fastnar i det gamla (det som gällde när jag gick i plugget) som eleverna inte kan relatera till riktigt men som ändå finns med i diverse läroböcker som vi har till förfogande. Å ena sidan ska vi inte behöva uppfinna hjulet flera gånger men å andra sidan är elevernas förförståelse och erfarenheter långt ifrån läroböckernas.

  3. gunber 23 oktober, 2011 den 2:51 e m #

    Läroböcker har jag ett komplicerat förhållande till. De är så statiska:de ställer frågorna som eleverna själva borde ställa. Samtidigt finns det bra läromedel med skrivråd och annat matnyttigt. Hur arbetar ni med läromedel i svenska?

Lämna en kommentar